familjenfinis.blogg.se

Familjen Finis.

Veckan..

Kategori: Livet

I måndags så träffade jag Malin och hennes Ricky. Vi tog en lunch på gröna stugan och därefter en promenad runt sjöarna. Det var roligt att ses igen eftersom det var väldigt länge sen sist. När vi sågs senast så var jag gravid med Freja, var kanske i 7-8 veckan och mådde inte alls bra, medan Malins lilla Ricky var en liten plutt på 6 veckor.
På kvällen kom Tobbes bror förbi oss, åt middag och beskådade Freja.

I tisdags så träffade jag två nya bekantskaper, en tjej som var höggravid och en mamma som hade en 1-årig dotter. Tog en promenad runt Råstasjön, trevligt. Men tyvärr så var det alldeles för varmt för Freja att ligga i vagnen och värmen kändes väldigt besvärande. Det märks verkligen hur mycket slöare Freja blir av värmen.

I onsdags så tog vi en promenad på förmiddagen och på eftermiddagen så mötte vi upp Tobbe. Hyrde film och åt en god middag. Mysigt att kunna se på film tillsammans samtidigt som Freja sover bredvid oss i soffan.

I torsdags så blev det en väldigt lugn dag och på kvällen kom Jessica förbi. Vi åt middag, pratade en massa och myste med Freja. En härlig kväll.

Igår så träffade jag några mammor från föräldragruppen, vi tog en promenad runt sjöarna, pratade en massa och fikade på gröna stugan. Kul att se hur alla bebisar växer. På kvällen kom Frejas farmor och farfar förbi.

Idag så får vi se vad som händer..

9 timmars sömn!

Kategori: Freja

Vilken lycka! I natt har min lilla älskling sovit över 9 timmar. Freja somnade vid 22-tiden och vaknade nu vid 7.20 för att äta och nu har hon somnat om igen. Underbart. Senaste två dagarna så har Freja sovit runt 8 timmar i sträck och dagarna dess för innan runt 7 timmar. Juni har varit en bra månad, inprincip sen Freja blev 2 månader så har hon sovit 6-7 timmar i sträck och vid kanske tre-fyra tillfällen så har hon sovit kortare. Känns underbart!

Mammas fina tjej

Freja 12 veckor

Kategori: Freja

Idag är ingen vanlig dag, idag är Frejas 12-veckorsdag hurra hurra hurra!

Dagarna med Freja går fort, vår lilla tjej fortsätter att växa och att utvecklas. Senaste veckorna har hon blivit ännu mer medveten. Nu ligger hon till exempel och kollar på sina händer, hon gillar att ha händerna i munnen, kan greppa saker (filtar, handdukar, skallror) och stoppa i munnen. Hon gillar att sitta upp med hjälp och tycker om att kommunicera genom att prata/jollra. Dessutom tycker hon nu att det är okej att ligga på mage.

Födelseannons

Min starka tjej

Senaste två veckorna har min lilla tjej blivit betydligt starkare i nacken. Nu kan hon ligga och hålla upp nacken i några minuter. Duktiga tjejen!

Midsommar

Kategori: Livet

Det här året så valde vi att fira midsommar på Överjärva gård, jag ville väldigt gärna fira Frejas första midsommar traditionellt och på Överjärva gård så bjöds det på traditionellt midsommarfirande med midsommarstång, spelmän, sång och dans. Vi satt i fårhagen med ett par kompisar och hade picknick. Jag och Tobbe åt sillunch och jordgubbar. Senare på kvällen så åkte vi till mamma och pappa för en trevlig kväll med en väldigt god middag.
Tidigare i veckan så har vi även hunnit med att grilla och spela spel med Christer och Sandra och myst med busungarna. En trevlig kväll, som jag hoppas att det blir fler av under sommaren. Vi har även varit hos Frejas farfar och farmor samt varit i Solna centrum. Där vi faktiskt lyckades äta lunch tillsammans.

Golf, golf..

Kategori: Livet

Det är verkligen underbart att Tobbe har semester så att vi kan vara tillsammans alla tre, hela familjen. I måndags tog vi en lugn dag hemma efter morgonens läkarbesök. Igår hade vi en fin dag där vi sov länge, tvättade, tog en liten promenad och spelade minigolf och på kvällen åkte vi ut till Ulriksdal och spelade golf. Riktigt roligt.

11 veckor

Kategori: Freja

Idag blir min fina lilla tjej 11 veckor.

2-månaderskontroll

Idag på morgonen så var vi på läkarbesök på BVC. Det var dags för Frejas försenade 2-månaderskontroll. Freja är idag 76 dagar, då hon imorgon blir 11 veckor. Läkarbesöket gick bra och vår lilla tjej fortsätter att växa. Nu är vår älskling 62,5 cm lång och väger 7130 gram. Vår lilla stora älskling.

Skärgårn

Kategori: Freja

I torsdags åkte vi ut till ön, en resa som blir betydligt mer omständig med en liten bebis. Vilket vi i stort var förberedda på. Vi tog bilen ut till Saltsjöbaden, väntade på båten i spöregnet och åkte därefter i 80 minuter till Mörtö. På Mörtö var det fortsatt regnigt och blåsigt så vi valde att gå till stugan genom skogen. Tobbe fick köra den moderna barnvagnen genom skogen. Freja satt i babyskyddet som vi placerat i skottkärran. Slutligen så kom vi fram till berget som vi skulle bestiga, skottkärran parkerades och Tobbe fick bära upp Freja i babyskyddet sista kvarten. Så efter en timmes promenad i ovädret så var vi framme i stugan. Freja lycklig ovetande om vad som skett, då hon somnade på båten. På ön, har vi mestadels tagit det lugnt (bortsett från Tobbe som slitit desto mer, bland annat har han varit iväg ett par vändor och hämtat vatten), ätit god mat (grillat en massa) och tagit ett par promenader. Några trevliga dagar har vi haft, även fast det är skönt att komma hem till rinnande vatten.

Den moderna barnvagnen..

Fina pappan med den moderna barnvagnen ute i skogen på ön.
Freja sitter i sitt babyskydd fastspänd på skottkärran som Tobbe kör.

Semester

Kategori: Freja

Nu har Tobbe haft semester i tre dagar och vi njuter av att vara tillsammans hela familjen igen. Det är underbart att kunna spendera dagarna tillsammans utan stress och utan måsten. I söndags tog vi bilen och åkte ut mot Norrtälje för att gå på dop, men det blev inte riktigt som vi tänkt oss och framförallt så var det betydligt svårare att hitta. I måndags tänkte vi ta en promenad runt sjöarna och spela minigolf, men regnet ändrade våra planer så istället så åt vi vår första måltid på restaurang tillsammans med Freja och därefter tog vi en eftermiddag och kollade på film. Igår så tog vi bilen till Rotebro och spelade golf. Det blev en lyckad golfrunda eftersom Freja var tillfreds med att ligga i vagnen och sova medan vi spelade. Dessutom så åt vi en riktig sommrig måltid igår, med färskpotatis, sill, ägghalvor, lax och prinskorv. Väldigt gott. Idag har vi också varit ute på golfbanan och idag gick det även bättre resultatmässigt på en betydligt lättare bana. Vi passade även på att äta lunch på golfrestaurangen, men det bästa av allt var när jag satte mig i gräset med Freja i min famn. Freja njöt och kollade nyfiket runt och hon undrade säkert var vi var någonstans och inte hade hon tid att äta när det fanns så mycket fint att titta på. På kvällen fick vi besök och bjöd Patrik och Elli på middag och imorgon tar vi båten ut till skärgårn och jag hoppas att Freja kommer gilla att komma ut på ön.

10 veckor

ll.
Älskade lilla tjej.

Bra vecka

Kategori: Freja

Den här veckan så har vi hunnit med en massa. I måndags förmiddag så tog jag och Christer en promenad runt sjöarna med våra små. Väldigt mysigt och kul att se alla fåglar med sina fågelungar. På kvällen agerade Tobbe kock i vanlig ordning och bjöd mina vänner som jag inte träffat på länge, Jossan och Tora på middag. Trevligt.

I tisdags så träffade jag, Hanna och Johanna. Vi hade tänkt att ta en promenad runt sjöarna, men eftersom vädret inte var det bästa så gick vi upp till öppna förskolan och hängde där ett par timmar. Trevligt att sitta ner och prata om lite av varje. På eftermiddagen så var jag på efterkontrollen, där vi bland annat gick igenom förlossningen. Idag blev Freja även 9 veckor.

I onsdags så inledde jag dagen med en promenad i solskenet, därefter så mötte jag upp två mammor från föräldragruppen för att äta lunch på en uteservering och sedan gick vi gemensamt till BVC för föräldraträffen där BVC-sköterskan gick igenom infektioner och sjukdomar. På kvällen åt jag och Tobbe en god middag och därefter bestämde vi oss för att ta årets första golfrunda och vår första golfrunda tillsammans med Freja i barnvagnen. Det var första gången som vi rörde golfklubborna sedan 21 juli (dagen innan vi fick ett positivt besked på graviditetstestet). Så det var roligt att vara ute på golfbanan igen och det var skönt att det gick så pass bra att ta med Freja. Skönt att Freja gillar att sova i vagnen.

I torsdags, på nationaldagen så bestämde vi att vi skulle fira tillsammans med Christer, Sandra, Oscar, Sixten och Lotta. Tredje året på raken som vi firar tillsammans, i år beslutade vi oss för att köra picknick på golfängarna. Mycket trevligt och Freja tyckte att livet var helt okej, framförallt när hon fick sitta i mitt knä och kolla istället för att ligga i vagnen.

I fredags tog jag och Freja en promenad på dagen och på kvällen kom Frejas mormor och morfar på besök. Det blev en trevlig kväll med middag, jordgubbar och massa lek och uppmärksamhet för Frejas del.

Idag har jag och Tobbe en lugn och skön förmiddag tillsammans, Tobbes första dag på semestern. Därefter gick vi ner på stan, shoppade det vi behövde och åt en god lunch. På eftermiddagen så fick vi besök av tre av Tobbes kusiner. På kvällen var Tobbe iväg och jag och Freja passade på att ta en promenad.

Heja Sverige!

Kategori: Freja

Idag är det Sveriges nationaldag och det ska vi så klart fira. I år ska vi fira med picknick på golfängarna med min brors familj. Ser framemot en trevlig dag.

Årets första golfrunda

Kategori: Livet

Idag åkte vi äntligen ut till golfbanan och spelade årets första runda. Det var därmed premiär för Freja, blott två månader gammal fick hon gå sin första golfrunda. Hon verkade helt enkelt tycka att det var helt okej att sova i vagnen när mamma och pappa spelar golf. Så jag räknar med att det blir fler rundor kommande veckor, främst när Tobbe har semester.

10 år sedan studenten..

Idag är det 10 år sedan studenten. 10 år sedan jag gick ut fotbollsklassen på Jakobsbergs gymnasium (SAM-gymnasiet). Här är jag och Malin på studentdagen!

Mina älsklingar

Kategori: Freja

Störst av allt är kärleken

Kategori: Livet

Igår var vi på bröllop i Riddersvik. Jessica och Lenas bröllop. Ett väldigt fint bröllop, där ceremonin hölls utomhus. Stort grattis till er båda, tack för att vi fick vara med och dela er stora dag!